Destian tuottamassa ”Viitoskäytävän modernin ja kestävän liikkumisen tulevaisuudenkuva” -raportissa julkisen sektorin tuottamat palvelut ovat tärkeä osa Viitoskäytävän liikkumista ja sen kokonaiskuvaa. Toimintaympäristö tulee muuttumaan tulevaisuudessa ja siksi alueen toimijat ja asiantuntijat ovat tunnistaneet myös muutosvoimia, joilla voi olla vaikutusta liikkumisen kysyntään ja tarjontaan. Viitoskäytävän tulevaisuuskuvan raportissa on tunnistettu, että esimerkiksi julkinen liikenne vähenee pienillä paikkakunnilla. Tälläkään hetkellä etenkin yövuorojen aikaan ja harvaan asutuilla seuduilla julkista liikennettä ei ole. Tulevaisuuden alueellisen liikkumisympäristön ratkaisuihin kuuluu esimerkiksi kutsuohjautuva liikenne.
Työssäkäyntiin liittyen raportissa alueen toimijat ovat tunnistaneet työssäkäyntimatkojen tarpeita. Näistä yksi on poikittaisliikenteen julkisien yhteyksien tarve, mutta julkisessa liikenteessä tarvitaan myös uusia ratkaisuja. Tälle sivulle olemme koonneet monipuolisesti muutamia Viitoskäytävän alueen erilaisia pilotteja. Viitoskäytävä ei ole kuitenkaan ollut näiden kokeilujen toteutuksessa mukana, sillä toimintamme on paikallisien yhteyksien sijaan ylialueellista kokonaiskuvan muodostamista.
Julkisen liikenteen tulevaisuuskuvaa on koottu kuvaan, joka on peräisin raportista. Raportista löytyy myös koko käytävän joukkoliikennetarjonnan analyysi (sivu 60). Matkailuteemasta mainittavaa on esimerkiksi matkailujunakonsepti Viitoskäytävän eteläosista pohjoiseen.
Julkisen liikenteen kokeiluja ja tarpeita Viitoskäytävällä
Viimeisen parin vuoden aikana bussiliikenne on kokenut muutoksia matkustajamäärissä koronan ja etätöiden yleistymisen myötä. Erilaisia uusia linja-autovuoroja ja reittien suunnittelua on kokeiltu pitkin Viitoskäytävää ja olemme keränneet konkreettisia esimerkkejä uusista yhteyksistä, tiedoista ja piloteista. Alta löydät linkkejä tiedotteisiin ja hakukoneesta etsimällä löydät lisätietoja alueen reiteistä ja kokeiluista. Voit ottaa yhteyttä myös reiteistä vastaavaan tahoon esimerkiksi kuntaan tai paikalliseen ELY-keskukseen.
Esimerkkejä julkisen liikenteen kokeiluista ja tarpeista:
- Tiedote 7.11.2023 Puolangan ja Suomussalmen kunnat, verkkokysely poikittaisyhteyksistä
- Uutinen 5.9.2023 Vieremän kutsuohjautuva joukkoliikenne (Pali) -kokeilu
- Kokeilu alkanut 7.8.2023 Itä-Lapin yhteiskäyttöautot (Salla, Posio, Kemijärvi, Savukoski ja Pelkosenniemi). Aiheesta myös blogi!
- Kokeilu alkanut 17.7.2023 Mikkelin kaupungin peruskoululaisten maksuton joukkoliikenne
- Uutinen 1.2.2023 VR:n järjestämä junan pysähtyminen, Repoveden kansallispuisto
- Tiedote 28.4.2022 Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen hankkima Kemijärven, Ruka-Kuusamon ja Suomutunturin yöjunan liityntäliikenne
- Tiedote 27.4.2022 Pohjois-Savon ELY-keskuksen, Juvan ja Mikkelin hankkimat bussivuorot vuorotyötä tekeville
Vähäpäästöinen liikenne ja henkilöautot
Julkisen liikenteen lisäksi vyöhykkeellä on selvitetty paljon yksityisautoilun päästöjen vähentämistä ja yhteiskäyttöautojen mahdollisuuksia. Sokerina pohjalla muutamia niihin liittyiä tuoreita tietoja:
- Julkaistu selvitys 2.11.2021: Etelä-Savon vapaa-ajan asuntoihin liittyvä liikkuminen ja vähäpäästöisyyden edistäminen. Tiedote 29.3.2023, esitys 22.3.2023 ja hanketiedot. Lisäksi varsinainen selvitys liityntäpysäköinnistä ja latauspisteistä.
- 14.11.2023 pidetty Saavutettavuuskillan webinaari. Ensirekisteröityjen autojen määrä, latauspisteet ja muut käyttövoimat. Webinaarissa sisältöä myös busseista.
Tiedot koonnut:
Venla Honkala
Hankeassistentti
Viitoskäytävä – Kumppanuudella kehittyvä kasvuvyöhyke
venla.honkala(at)pohjois-savo.fi
p./whatsapp 044 714 2611
Tiedot kerätty 7.11.2023 mennessä.